Race around The Netherlands

Race around The Netherlands (RaTN), editie 2020: een rondje van 1.890 kilometer dat in zo kort mogelijke tijd moet worden gefietst. Te beginnen op 1 mei om 8 uur vanaf fietscafé De Proloog, Amerongen, Utrechtse Heuvelrug. Na een flinke omweg langs het Veluwemeer en dwars door de Veluwe zoekt de route de landsgrens van Nederland op, om die vervolgens tegen de klok in, dus noordwaarts, te volgen. Omdat het fietspad van de Afsluitdijk is afgesloten, loopt het parcours helemaal rond het IJsselmeer en Markermeer. Daarna volgt de route verder de rand van Nederland, langs de Noordzee, door Rotterdam, over de Maasvlakte, langs de grens met België, door de Limburgse heuvels, tot hij weer terugkeert op de Utrechtse Heuvelrug, in Amerongen, bij fietscafé De Proloog.

De regels:

  1. Riders must complete the full course from start to finish under their own power.
  2. Riders must be fully self-supported.
  3. No drafting at any time.
  4. Riders must follow the Dutch laws at any time.
  5. Riders are required to use a provided GPS device.
  6. No prize money.

Kortom: je bent op jezelf aangewezen voor een roteind fietsen en er is niets te winnen. We praten hier over ultra(-distance) cycling, en dit is nog een milde variant. Een bekendere is de Transcontinental Race (TCR) die begint in Brest, het meest westelijke punt van Frankrijk, en eindigt aan de Zwarte Zee in Boergas, Bulgarije. Een traject van ongeveer 4.000 kilometer, zelf uit te stippelen. De TCR is in het leven geroepen door Mike Hall, die aantoonde dat je werkelijk iedere afstand op de fiets kunt afleggen en in 2016 overleed nadat hij was aangereden door een auto tijdens een ultrarace in Australië. Hij stond vooral bekend om z’n gedegen voorbereiding en ervaring.

Ook bij een ‘rondje Nederland’ zonder ultrarace-ervaring is een goede voorbereiding het halve werk. Dus toen ik met nog 6 maanden te gaan besloot om me in te schrijven, wist ik dat de race me die resterende tijd behoorlijk bezig zou houden. En dat was precies de bedoeling. Kilometers maken, werken aan m’n houding, m’n fietsuitrusting verbeteren en nadenken over eten, drinken, slapen en het opladen van elektronica.

Als je 1.890 kilometer wilt fietsen, kun je maar beter goed op de fiets zitten. Nico tipte me TRIPRO in Hilversum voor een bikefit.

De opbrengst: schoenzooltjes, een lagere zadelafstelling, de specificaties van een korter zadel om beter voorover te kunnen zitten, oefeningen om de kleinere bilspieren te trainen, plus de nodige fietsafmetingen voor een optimale houding inclusief recente fietsmodellen die daaraan kunnen voldoen. M’n huidige fiets leek eerst niet helemaal goed af te stellen en even dacht ik eraan een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik heb deze ook al 8,5 jaar. Maar na wat sleutelen kom ik toch aardig in de buurt van het ideaal en ik ben wat huiverig om zo’n tocht op een spiksplinternieuw model te maken. De kosten daargelaten… (ik moet nog meer spulletjes aanschaffen voor deze race).

Tot nu toe heb ik m’n fiets geüpgraded met:

  • een Bontrager Aeolus Elite zadel: een korter zadel om voorover te kunnen zitten zonder de ‘weke delen’ te belasten;
  • de PRO Missile Tri Clip-On: het meest verstelbare opzetstuur dat ik kon vinden, om van houding te kunnen wisselen en de polsen en onderarmen te ontlasten.

Wat in ieder geval nog moet volgen zijn fietstassen voor aan m’n stuur en frame, plus een bivakzak om droog te kunnen slapen vlak voor het moment dat ik omval.

Ter voorbereiding ben ik al lekker kilometers aan het maken. Volg me op Strava om mee te kijken en zie m’n eigen dashboard voor de actuele stand. Ter motivatie heb ik mijn jaardoel voor 2020 opgehoogd naar 9.000 kilometer.

Comments

  1. Truly insightful looking forward to visiting again.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *