Je winkelwagen is momenteel leeg!
Net als de meestvoorkomende klusjes in huis wil je ook de basis van fietsonderhoud en -reparatie in de vingers hebben. Je vraagt je alleen af welk gereedschap je daarbij nodig hebt, zodat je niet gelijk tegen beperkingen aanloopt.
Hierbij per onderdeel een opsomming. Met het juiste gereedschap in huis en een beetje ervaring wordt klussen aan je fiets nóg leuker. Als je klaar bent met je eigen fiets(en), ga je gewoon verder met die van anderen!
Afhankelijk van type en leeftijd van de fiets heb je deze basisgereedschappen nodig om schroefjes, boutjes en moertjes los en vast te draaien. Kijk maar eens goed naar je fiets, dan zie je direct wat ik bedoel.
Als je iets hebt losgemaakt en je ziet dat het schroefdraad helemaal droog is, smeer je er wat montagepasta op om vastzitten, roesten en kraken te voorkomen.
Je wilt natuurlijk zelf een band kunnen plakken of verwisselen. Zorg dat je een bandenplakset hebt liggen en check de houdbaarheidsdatum van de lijm. Ook het belang van een goede fietspomp is niet te onderschatten. Zorg dat je thuis gewoon zo’n model hebt dat op de vloer staat. Als je er eentje koopt, selecteer dan op geschiktheid voor alle ventielen. Ook een drukmeter is aan te raden, dan zie je wat je doet.
De meeste fietsen maken gebruik van remkabels en versnellingskabels. Voor het afstellen hiervan heb je waarschijnlijk genoeg aan het basisgereedschap bovenaan. Als je een kabel wilt inkorten of gaat vervangen, komt de kabelkniptang goed van pas. Het verschil met een combinatietang lijkt minimaal, maar is absoluut de moeite waard. Kies een kabelkniptang met een ronde bek die schaart. Deze knipt de kabel in één keer doormidden en laat daarbij de ronde vorm van de kabel in tact. Zo voorkom je dat een binnenkabel rafelt of een buitenkabel ovaal wordt.
De combinatietang gebruik je zonodig om eens harder aan de kabel te trekken. Voor de langbektang geldt hetzelfde en dan op minder goed bereikbare plekken.
Met een kabeldopje werk je het kabeluiteinde netjes af, zodat het niet gaat rafelen of in je been prikt. Misschien wil je er een aantal op voorraad hebben. Er zijn grotere dopjes voor remkabels en kleinere voor versnellingskabels. Een kabelkniptang heeft richting het handvat vaak een uitsparing om een kabeldopje makkelijk mee vast te klemmen.
Tikkende pedalen zijn een veelvoorkomend euvel. Er zit vaak niets anders op dan de pedalen te vervangen. Een pedaalsleutel is eigenlijk een steeksleutel nummer 15, maar dan dunner en langer. Zo kom je er makkelijk tussen en kan je veel kracht zetten. Bij nieuwere fietsen kan je vaak (ook) een inbussleutel gebruiken.
Het inkorten of vervangen van een ketting zal bij de meeste fietsen op den duur nodig zijn. Ook het simpelweg los- en vastmaken van een ketting is weleens handig, bijvoorbeeld als je je fiets grondig wilt schoonmaken.
Met een kettingchecker controleer je of de ketting aan vervanging toe is. In veel kettingen is een quick link (ook wel missing link) toegepast om de ketting makkelijk te kunnen openen en sluiten. Ga daarbij niet zitten prutsen met een normale tang, maar gebruik een kettinglink-opener. Bij veel quick links wordt geadviseerd deze na openen te vervangen. Zorg dus dat je een nieuw setje hebt liggen (passend bij je ketting). Als je ketting geen quick link heeft, kan je ‘m openen met een kettingpons. Je kunt proberen de ketting weer met dezelfde schakels en het uitgedraaide pinnetje te sluiten, maar het is beter (én handiger voor de volgende keer) om een quick link te gebruiken.
Met een kettingreiniger in combinatie met kettingontvetter maak je je ketting goed schoon. Kettingolie heb je natuurlijk altijd staan om de boel soepel te houden.
De meest voorkomende redenen om de cassette te vervangen zijn het monteren van een ander verzet (bijvoorbeeld voor in de bergen) en versleten tandwielen. Met de cassetteafnemer draai je de sluitring van de cassette los. De kettingzweep gebruik je om het meedraaien van de cassette tegen te gaan.
Om zonodig een tandwielen van je crank of het hele crankstel te vervangen, moet je het crankstel losmaken. Hiervoor heb je een passende cranktrekker of cranksleutel nodig.
Als je weet wat je doet, kan je een losse spaak op spanning brengen om vervorming van je wiel te voorkomen of de conus aandraaien om de speling uit je wiel te halen.
Geef een reactie