Why we cycle

Why we cycle

Fietsen is zo vergroeid met onze cultuur en infrastructuur dat we misschien niet meer zo nadenken bij waaróm we eigenlijk fietsen. Vanuit verkeerskundig oogpunt wordt vaak gekeken naar de efficiëntie van de fiets. In de stad is de fiets meestal sneller en tussen steden en dorpen gaat het dan over de snelste en kortste routes (fietssnelwegen, doorfietsroutes). Maar moet fietsen en ‘onderweg zijn’ altijd zo kort mogelijk duren, of zo efficiënt mogelijk zijn? Wat mij betreft niet perse.

Dat sluit aan bij de redenen die mensen noemen om te fietsen, zoals:

  • Even je hoofd leegmaken.
  • Het geeft een gevoel van vrijheid.
  • Het verruimt je wereld (nog meer in het bijzonder bij kinderen en tieners).
  • Je komt actiever en frisser op je werk aan.
  • Je wordt creatiever.
  • De fiets is een betrouwbaar vervoersmiddel ten opzichte van de auto (files) en het OV (vertragingen en uitval van verbindingen).
  • Je komt even uit je bubbel en beweegt je onder een grote diversiteit aan mensen.
  • Op de fiets ben je ‘gewoon’ en is iedereen gelijkwaardig.
  • Fietsen in een groep is gezellig.
  • Je bent in open interactie met je omgeving, andere fietsers, voetgangers en bekenden.
  • Fietsen is veel dynamischer en minder aan regels gebonden dan autorijden; fietsers zijn wendbaarder, schakelen sneller en zijn in staat al fietsend afstemming te zoeken met medeweggebruikers.

In de film Why we cycle worden Nederlandse fietsers in beeld gebracht en komen zij aan het woord. De beelden van fietsers zijn rustgevend en hun redenen om te fietsen enthousiasmeren.

De film is op Vimeo te huur voor € 4,14 en te koop voor € 8,30. Daarvoor krijg je een uur ontspanning, met kwalitatieve beelden en een flinke dosis motivatie om simpelweg te (blijven) fietsen. En dat is het waard want, zoals één van de reacties stelt: “Fiets are the future :-)”


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.