De Roetz Life – een circulaire e-bike?

Volgende maand (mei 2023) komt de Roetz Life op de markt: een e-bike van Nederlandse bodem die is ontworpen om levenslang mee te gaan. Ik heb een avondje op de website doorgebracht. Tijd voor een kritische beschouwing!

Mijn eerdere bericht Hoe duurzaam is de fiets? verraadde al mijn interesse voor fietsen in combinatie met duurzaamheid. Het daarin aangehaalde artikel geeft meer context.

Wat doet Roetz om de belofte van duurzaamheid waar te maken? We kijken eerst naar de fiets zelf en dan naar het dienstverleningsconcept er omheen.

De fiets
  • De Roetz Life is modulair ontworpen. Zo kunnen kapotte onderdelen heel eenvoudig worden vervangen. Dat geldt natuurlijk voor de meeste fietsen, maar bij veel e-bikes is daar nauwelijks over nagedacht, waardoor reparaties complex en duur zijn, wat de economische levensduur beperkt.
  • De fiets kan meegroeien met de levensfasen van de berijder. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een module om de fiets te transformeren tot een bakfiets.
  • De fiets blijft bij de tijd. Is de accu of motor aan vervanging toe? Grote kans dat er al een recentere versie klaarligt. Weer een reden minder om op een nieuwe fiets te oriënteren.
  • De basis van de Roetz Life wordt gevormd door een roestvrij stalen frame. Staal is ten opzichte van aluminium, titanium en carbon het meest duurzaam te produceren en gaat lang mee. Het frame is geperst in Nederland, niet gecoat en bestaat uit twee delen, ook weer om aanpassingen mogelijk te maken en hergebruik te vergemakkelijken.
  • Om dezelfde reden zijn het voor- en achterwiel identiek, dus uitwisselbaar.
  • De accu is ontwikkeld met oog voor recyclen en reviseren.

In opdracht van Roetz onderzocht Ideal & Co het ontwerp van de Roetz Life:

Calculations show that over a period of 18 years, the Life E-bike is 65% more circular than a comparable e-bike with similar specs. The Roetz Life E-bike also uses 36% less virgin materials. If all e-bikes sold in the Netherlands would be Life bikes, this would save 4.555.000 kgs of material, or the material of 183.000 e-bikes!

Door naar het dienstverleningsconcept. Nu wordt het interessant!

Het dienstverleningsconcept
  • Roetz monitort de status van de fiets met behulp van sensoren. De data van de fiets wordt verzameld en geanalyseerd.
  • Zo detecteert Roetz een lekke band voordat je daar zelf erg in hebt, doordat de bandenspanning wordt gemonitord.
  • Dit resulteert in een melding aan de berijder én aan Roetz, dat garandeert de fiets de volgende dag te komen maken. Het kapotte onderdeel wordt snel vervangen en in de werkplaats onder handen genomen, waarna het veelal weer beschikbaar is voor een andere fiets.
  • Het eerste jaar is deze service van Roetz gratis, daarna moet je een betaald abonnement nemen (kosten: tussen de 200 en 300 euro per jaar)
  • De eigenaar van de fiets krijgt tips om zo lang mogelijk met de accu te doen en om de levensduur te verlengen voorkomt Roetz dat de accu volledig wordt opgeladen of ontladen.
Roetz

Roetz lijkt me een sympathiek bedrijf, dat al meer dan 10 jaar bezig is om oude fietsen een nieuw leven in te blazen. Het werk gebeurt in de Roetz Fair Factory, waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans krijgen om fietsenmaker te worden. Roetz ontstond met als missie om fietsafval te voorkomen, en met de toenemende vraag naar e-bikes lijkt het ontwikkelen van een circulaire e-bike een logische stap.

Nadelen

Voor de potentiële koper geldt: het blijft een e-bike, die bij productie en gebruik meer vervuilt dan een gewone fiets.
Aan het dienstverleningsconcept kleeft nog een aantal nadelen die ik niet onbenoemd wil laten:

  • Het gebruik van sensoren en rekenkracht voor de analyse kost extra hardware en elektriciteit. Het is onduidelijk hoe dat zich verhoudt tot de duurzaamheid die het moet bevorderen. Gebruiksgemak lijkt hier voorop te staan.
  • Als een sensor drukverlies signaleert voordat een band lek raakt, vraag ik me af of banden niet te vroeg worden vervangen.
  • Zelf een band plakken is duurzamer dan iemand ervoor laten komen.
  • Roetz voelt zich duidelijk verantwoordelijk voor de levensduur van de fiets en onderdelen, en vraagt hiervoor partnerschap van de gebruiker. Maar met een goed dekkend serviceabonnement is het de vraag hoe verantwoordelijk de gebruiker zich zal opstellen.
  • Het eenvoudig kunnen vervangen van onderdelen voor updates, aanpassingen en uitbreidingen kan de vraag van gebruikers naar nieuwe opties aanwakkeren. Hoe gaan klanten daarmee om en kan Roetz zich inhouden om daar geen actieve marketing op te zetten?
Conclusie

De Roetz Life is een lovenswaardig initiatief dat navolging verdient! Laten we hopen dat hiermee een trend wordt gezet naar meer duurzaamheid in de e-bikesector.

Wat betreft de nadelen is nog niet helemaal duidelijk hoe het dienstverleningsconcept uitpakt. Ik hoop dat Roetz dat laat onderzoeken en daar transparant over blijft en zal m’n best doen om dat te blijven. volgen.

(Dit artikel in de Volkskrant zette me op het spoor van de Roetz Life.)

|


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *