Je winkelwagen is momenteel leeg!
Voornemens die we makkelijk bedenken en maar moeilijk uitvoeren. Als we eerlijk zijn is het niet concreet genoeg. Wanneer pakken we de fiets? Wanneer laten we de auto staan? Bij welke ritten en onder welke omstandigheden? En moet je daar dan iedere keer bewust over nadenken?
Zoals bij alle aan te leren gewoontes (zoals ook bloggen) is het toverwoord routine. Het moet een patroon worden waarover je niet meer hoeft na te denken. Niet het volgen van het patroon wordt de moeilijke keuze, maar het doorbreken ervan. Na tien weken dagelijks bloggen heb ik dat verschillende keren ervaren. Ook op een dag waarop ik helemaal geen zin heb, zet ik me aan het schrijven. Want het is nogal wat om m’n hele routine te doorbreken omdat ik er een keertje wat minder voor voel, terwijl ik weet dat ik er de volgende dag waarschijnlijk anders over denk.
Bijkomend voordeel van een routine is dat het optelt en dus al snel meer zoden aan de dijk zet dan een aantal losse keuzes. Dat wordt mooi geรฏllustreerd in deze passage uit het boek De taal van de fiets (bol.com) van Wim Daniรซls:
Mijn vader fietste wel, vooral naar zijn werk en terug, 51 jaar lang. Geen grote afstand: 2 x 5 kilometer, van huis naar de fabriek en terug. Tien kilometer per dag, vijf dagen per week, aanvankelijk zes dagen, en dat dus 51 jaar lang. Het zullen, als ik uitga van zo’n 250 dagen per jaar werken, 127.500 kilometers zijn geweest, ruim drie keer de aarde rond. En dat dus alleen op weg van huis naar zijn werk en terug.
Een dagelijks ritje van twee keer een kwartier fietsen telt uiteindelijk op tot drie keer de aarde rond! Terwijl het ritje zelf eigenlijk weinig voorstelt. Nu hebben we het over kilometers, maar je kunt wel nagaan hoeveel conditie, kracht, mentale gezondheid en verminderde uitstoot (ervan uitgaande dat de auto een alternatief was) deze routine met zich heeft meegebracht.
Dus stel jezelf de vraag: welke fietsroutine kan ik opbouwen? Voor welke veelvoorkomende rit pak ik voortaan de fiets en laat ik de auto staan? Naar m’n werk? Boodschappen doen? Naar de sportvereniging? Wat doe ik als het regent? Wat als ik tegelijk m’n kind(eren) moet wegbrengen of ophalen?
Maak het zo concreet mogelijk en houd je eraan.
Waar dit je brengt? Voor je het weet heb je naar Brussel gefietst. Dan volgt Parijs, Lyon, Milaan, Rome. En misschien ga je de aarde wel rond, net als de vader van Wim Daniรซls. Intussen word je gezonder en draag je bij aan een schonere wereld.
Er is eigenlijk geen reden om niet vandaag te beginnen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
De taal van de fiets
Wim Daniรซls
“Mijn vader fietste wel, vooral naar zijn werk en terug, 51 jaar lang. Geen grote afstand: 2 x 5 kilometer, van huis naar de fabriek en terug. Tien kilometer per dag, vijf dagen per week, aanvankelijk zes dagen, en dat dus 51 jaar lang. Het zullen, als ik uitga van zo’n 250 dagen per jaar werken, 127.500 kilometers zijn geweest, ruim drie keer de aarde rond. En dat dus alleen op weg van huis naar zijn werk en terug.”
Het helpt als je geen auto hebt! Dan is de routine sowieso de fiets (en het OV) en ga je alleen bij uitzondering de (deel)auto overwegen.
Zo is dat, jij hebt het jezelf wel heel makkelijk gemaakt! ๐
Geef een reactie