Podcast met de fietsprofessor: tijd voor minder mobiliteit?


In deze Tegenlicht Podcast wordt fietsprofessor Marco te Brömmelstroet geïnterviewd over mobiliteit. Hij krijgt daarmee de kans te reageren op een eerdere Tegenlicht-uitzending over Mobiliteit van morgen, waarin technische innovaties de boventoon voeren. Een paar dingen die ik ervan onthou:

  • We kiezen eigenlijk als vanzelfsprekend voor meer mobiliteit en omarmen nieuwe technologieën in die richting. Alleen daarmee verkorten we niet onze reistijd, maar komt wat we willen bereiken verder weg te liggen. Dit wordt ook wel de reistijdconstante genoemd. Hoe sneller we reizen, hoe verder weg we van ons werk kunnen wonen, hoe eerder een lokale vestiging van bijvoorbeeld de bank sluit en hoe meer alles wordt ingericht op bereikbaarheid met snellere voertuigen zoals de auto. Hier worden lokale gemeenschappen en de samenleving als geheel niet perse leefbaarder door. Moeten we de keuze voor meer mobiliteit wel maken? Ten koste van wat?
  • De straat was lange tijd het publieke domein, maar is nu grotendeels ingericht voor gestroomlijnde mobiliteit. Terwijl de straat veel meer functies kan vervullen, waaronder het faciliteren van spel en ontmoeting. Als je nu stilstaat op straat omdat je een bekende tegenkomt, is de kans groot dat je gesprek al gauw wordt verstoord door iemand die ‘erdoor moet’. Hoe zou een stad eruit zien als de auto plaats maakt voor groen, verkoeling en ontmoeting? @jankamensky maakt hier treffende visualisaties van!
  • Frictieloos reizen in je eigen cocon. Dat is de mobiliteitsutopie die ons steeds wordt voorgesteld. Maar verliest onderweg zijn hiermee niet de essentie, namelijk: even er tussenuit zijn, inspiratie opdoen, de korte contacten met vreemden via een glimlach, een opmerking of een vriendelijk gebaar?
  • Met bijvoorbeeld ruime (gratis) parkeervoorzieningen en standaard reiskostenvergoedingen per kilometer faciliteren we snelle mobiliteit, terwijl ons land daar niet mooier van wordt. Daar kunnen we ook mee stoppen.

Liever lezen dan luisteren? Het interview is ook enigszins verkort uitgewerkt in een artikel.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *